torsdag 1 april 2010

Långt ifrån kär av Ingrid Olsson

Långt ifrån kär är en fristående fortsättning på Långt ifrån cool. I den första boken fick huvudperson Linnea sitt första par glasögon lagom till sin 11-årsdag, vilket (naturligtvis) leder till att hon blir mobbad av klassens coola tjejer, bland annat av f.d. bästisen Vanessa. I långt ifrån kär har Linnea bytt glasögonen mot linser och hon och Vanessa har återigen blivit kompisar. Nu har de ett gemensamt mål för sina starka 11-årskänslor och det är Vilmer, klassens nya kille. Redan innan Vilmer har börjat i klassen har flickorna bestämt sig för att han är jättesöt. Förväntan vänds snabbt till besvikelse när det visar sig att Vilmer ”är så långt ifrån söt man kan komma”. Men det finns ändå något lockande hos Vilmer och det uppstår snart en rivalitet mellan Linnea och Vanessa.

Som vuxen läsare känns det som om jag har läst den här historian flera gånger förut, två tjejer som blir kära i samma kille. Jag känner mig också lite tveksam till att tjejerna så till den milda grad lägger all sin energi på att konkurrera om Vilmer, det överskuggar allting annat i deras relation. Jag har i alla fall att svårt att tro att boken skulle ha publicerats om man bytt ut Linnea och Vanessa mot två killar och Vilmer mot Wilma…

Men, men, i vilket fall. De som gillade Långt ifrån cool kommer säkert också att gilla Långt ifrån kär. Och häromdagen, när jag kom med Långt ifrån kär i handen, kastade sig några flickor i trean över mig och ropade: Vi vill ställa oss i kö på den boken! Så nog finns det en efterfrågan på kärleksböcker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar