fredag 16 april 2010

En oväntad räddning av Malin Stehn

I dag hade jag tänkt göra ett upprop om att fler barnboksförfattare måste skriva böcker om fotboll för killar i 11-årsåldern. Detta för att jag, åtminstone delvis, ska kunna tillfredsställa ett till synes ommättligt behov av fotbollsböcker på min skola. Nu har killarna läst böckerna om Ludde fram och baklänges och läst om och läst om Glenn Ringtveds böcker i serien Drömlaget. Som av en tillfällighet fick jag då i dag boken En oväntad räddning av Malin Stehn i min hand. Inte nog med det, boken är också första första delen i en, förhoppningsvis, låååång serie (Lundeby IK).

Efter en snabb titt tycker jag att det ser lovande ut. Inför årets viktigaste match saknar Lundeby IK två spelare. En desperat jakt på ersättare inleds. Det ryktas att Fredrik Ljungberg ska flytta till det lilla samhället. Ett stort hopp tänds hos killarna. Han måste ju kunna hjälpa till. Eller?

Tack, Malin Stehn, du räddade min dag!


Här berättar Malin själv om boken. Och visar att man inte behöver kunna spela fotboll för att skriva om det!

2 kommentarer:

  1. Jag har också varit på jakt efter nya fräscha fotbollsböcker, vilken tur att jag kollade här!

    SvaraRadera
  2. Så glad jag blir av att läsa detta! Del två kommer i juni!

    SvaraRadera