tisdag 27 april 2010

Den giftiga ormen av Petter Lidbeck

Nu har den åttonde delen i serien Tre tjejer landat på mitt skrivbord och som vanligt är det olidligt spännande! Och roligt! Jag sitter med ett leende på läpparna mest hela tiden, uppblandat med lite nagelbitning. Jag har inte läst alla delarna i serien, men de jag har läst innehöll mer av ond, bråd död än Den giftiga ormen. Den enda varelse som möter döden är en vildkanin, men det gör det inte mindre spännande. Den giftiga orm som dyker upp i boken är en australiensisk brunorm på rymmen. Naturligtvis var jag tvungen att googla - och ja, brunormen finns på riktigt! Den är en av världens giftigaste och mest aggresiva ormar. En ormexpert liknar ett bett från brunormen som att bli överkörd av en 9 tons lastbil. Inte undra på att Pella, Siri och Tyra försöker undvika närkontakt! Ormexperten Torbjörn Lindskoug kallas in i jakten på den livsfarliga ormen. De tre tjejerna anar snart oråd, vad är det han håller på med egentligen, den där Lindskoug? Så där riktigt, riktigt spännande blir det först i de avslutande kapitlen, men de är väl värda att vänta på. Den som händelsevis lider av ormfobi ska nog undvika Den giftiga ormen...

2 kommentarer: