torsdag 6 maj 2010

Yxan av Gary Paulsen

Skrivs det inte väldigt få äventyrsberättelser nu för tiden? Det är synd tycker jag, för vi behöver äventyr i vår vardag, om än i bokform. Då får man lämna nyhetshyllan och botanisera bland de lite äldre böckerna och t.ex. ta Yxan av Gary Poulsen.



Brian är 13 år och på väg för att hälsa på sin pappa som bor Kanada. Som enda passagerare flyger han dit i ett litet flygplan. Under flygresan blir piloten akut sjuk och planet kraschlandar mitt ute i vildmarken. Mirakulöst nog överlever Brian kraschen och tack vare en yxa som hans mamma skickat med honom har han åtminstone en liten chans att överleva, trots att han är helt och hållet utlämnad till sig själv.

Någonstans har jag läst att Gary Paulsen på läsarnas begäran (som var missnöjda med slutet på Yxan) skrev en fortsättning, Vinter i vildmarken, som är minst lika spännande. I den här boken har Brian tvingats stanna kvar i vildmarken och med den annalkande vintern och kylan uppstår nya problem för Brian att lösa. Hur ska han t.ex. få tag på mat när det blir is på sjön? Kommer han överhuvudtaget att överleva?

3 kommentarer:

  1. Två av mina ungdomsboksfavoriter! Jag tyckte de var väldigt spännande när jag läste dem i yngre tonåren. :) Jag tror jag läste Vinter i vildmarken först.

    SvaraRadera
  2. Åh, de är jättebra båda två :) De är de enda böcker jag fått min 11-årige son att läsa, då han har svårigheter (specifik läsförsening) och helst undviker allt vad läsande heter!

    SvaraRadera
  3. Hej Anonym!

    Så kul att du hittade böcker som din son ville läsa! Kanske kan det få honom att vilja läsa andra äventyrsberättelser och kanske kan du få några tips här? :-)

    SvaraRadera