onsdag 19 maj 2010

Tjejerna på Lövarö av Kajsa Gordan








2007 kom den första delen i Kajsa Gordans trilogi om tre tjejkompisar i 12-årsåldern, Kärlek & Dynamit. Jag var inte så förtjust i boken när jag läste den första gången för några år sedan. När jag nu har läst om boken och även läst de två andra delarna, Mod & fritt fall och Våga & vinn blir jag riktigt förtjust i alla tre böckerna. Först fick jag för mig att det handlade om ännu en ny deckarserie, men även om första delen innehöll något av en kriminalhistoria handlar det i första hand om tre tjejkompisar och deras glädje och bekymmer. Kajsa Gordan är lärare i svenska och har i många år arbetat på mellanstadiet och även skrivit manus åt Sveriges Radio och SVT. Detta märks i böckerna. De är välskrivna och berättar om barns vardag på ett sätt som jag tror att många tjejer och killar kan känna igen sig i. Jag kan också se att böckerna skulle kunna göra sig som teveserie.

I de tre böcker får var och en av tjejerna en lite mer framträdande plats samtidigt som vänskapen dem emellan skildras på ett spännande sätt. I den första boken får vi lära känna Molly lite närmare, Molly med bohemföräldrar och lantställe på Lövarö. I den andra boken, Mod & fritt fall är det Jennys tur. Jennys pappa har flyttat till Danmark och då han sällan hör av sig bestämmer hon sig för att ta saken i egna händer och leta upp honom. I den tredje boken, Våga & vinn, får Miryam lite mer plats. Hennes föräldrar kommer från Eritrea. Miryam själv är född i Sverige, känner sig svensk och tycker att pappans något stränga syn på hur flickor ska bete sig är jobbig. Dessutom har hennes föräldrar nyligen separerat. I bakgrunden i alla tre böckerna figurerar tjejernas tre förälskelser, Sebbe, David och Jonte. De har en nog så viktig plats i tjejernas liv, med det är i första hand vänskapen mellan tjejerna och deras vardag som skildras och detta på trovärdigt och sympatiskt sätt.

1 kommentar: