onsdag 12 maj 2010

Du är en gräslig man, herr Grums av Andy Stanton









På baksidan av boken Du är en gräslig man, herr Grums av Andy Stanton, finns en blurb av Philip Ardagh: ”Roligt? Det kan du lita på. Oroande storartat.” Ett uttalande av den kalibern gör mig alltid lite misstänksam. Dessutom är jag inte fan av ”roliga böcker” där det roliga består av att det händer ”roliga saker”. Men efter att ha läst Du är en gräslig man, herr Grums får jag nog ge mig. Det är rätt kul faktiskt! Det händer ”roliga saker” som faktiskt är rätt roliga och Andy Stanton leker med språket och litteraturen på ett sätt som jag tror tilltalar barn. Återigen en bok som nog gör sig bäst för högläsning.

En annan bok av Andy Stanton, Mr Gum and the dancing bear, vann Roald Dahl Funny Prize 2008, ett pris som instiftades för att återupprätta humorn i barnböcker. De yngre eleverna på min skola frågar ofta efter roliga böcker, men utbudet känns rätt begränsat. När jag gjorde en sökning på Roliga böcker i bibliotekskatalogen får jag upp ett tiotal böcker, mestadels böckerna i serien Hotell Gyllene Knorren, som jag tycker är måttligt roliga. Men det måste väl finnas fler? Vi kanske också behöver ett Roligaste boken-pris?

1 kommentar: