torsdag 6 maj 2010

Frank och jag av Jonas Autio

En del små pärlor är tyvärr svåra att nå ut med bland eleverna. En sådan skimrande pärla är Frank och jag av Jonas Autio. Boken kom för några år sedan och jag har inte lyckats få många elever att läsa den. Men om man läste den högt för dem är jag övertygad om att de skulle gilla boken.
Jaget i Frank och jag går i trean, gillar landhockey och har en bästis som heter Jonte (har killar bästisar?) En dag dyker Frank upp och rör om i grytan. Frank är just hemkommen från USA, han är några år äldre och en sådan där kille i vars närhet det alltid händer saker. Ibland är det spännande och bra saker, ibland mindre bra, för att inte säga riktigt dåliga saker. Många vill vara hans kompis, föräldrarna däremot tycker att han är en kille som man bör hålla sig borta ifrån. Det uppstår en vänskap mellan Frank och bokens huvudperson, en vänskap som ibland sätts på hårda prov. Men Frank är också en riktig hjälte, en räddare i nöden.
Lika plötsligt som Frank dök upp försvinner han igen och saknaden blir stor.

Måste nog testa att högläsa den här innan sommarlovet…

1 kommentar:

  1. Den är ju jättebra! Tyvärr går det inte att köpa den, jag hade tänkt ha den som bokpratsbok, men där satt jag med lång näsa! Hoppas de fattar hur bra den är när du läser den högt!

    SvaraRadera