måndag 29 januari 2018

Evil av Barbara & Harald Kjellström

Evil är fjorton år, bor i Bagarmossen, och spelar bas. Ja, alltså, egentligen heter Evil Evelina, men det vill hon absolut inte bli kallad. Och bor i Bagarmossen, ja, alltså, hon bor bara där i bokens första kapitel - mamma och pappa ska skiljas (eller flytta isär som pappa hellre kallar det, det låter inte riktigt lika definitivt) och mamma och Evil ska flytta till Fruängen. Men mamma och pappa bråkar mycket, och det är inte så lång flytt, så Evil tycker att det känns ganska ok.

Första dagen i en ny skola och i en ny klass skulle nog de flesta varit lite avvaktande, tysta, försiktiga. Men inte Evil:

"Evelina Antonsson?"
"Ja, men jag kallas för Evil", svarade Evil.
"Men i mina papper står det Evelina", sa Asta.
"Yes, jag vet, men jag vill kallas för Evil", sa Evil med bestämd röst.
Hon kunde knappt hålla tillbaka skrattet när hon såg Astas min och det hördes en del mummel i klassrummet. Innan någon hann säga något sa Evil:
"Jag har en bokstavskombination."
Hon vände sig om, tittade på de andra i klassen och blev gravallvarlig.
"Det gör att jag måste få lite extra ledigt ibland. Jag hoppas att du känner till K.U.L. Gör du det?" (19-20)

Evil spelar i ett band som heter Flaming birds. Hon och trummisen Tessan skriver låtarna, och bandet ska vara med i en talangtävling om några veckor. Men repen går sådär. Sångerskan Angel (Angelica) och gitarristen Bad Birger (Birger) vill också ha med sina låtar. Dessutom sjunger Angel jättedåligt och Birger stämmer inte sin gitarr....

På den nya skolan lär Evil känna musikläraren Johan och klasskompisen Sonny. Sonny spelar piano som en gud och Evil plockar ner basen från musiksalens vägg och hänger på med en basgång. Johan tar upp trumpinnarna. Det blir ett jätteschysst jam. Johan föreslår att de ska sätta ihop ett skolband och fråga Beckis i nian om hon vill vara med och sjunga. Skolband låter ju inte lite töntigt! Och ska de ha en lärare på trummor?! Nej, Evil är bara med om Tessan får vara med! Snart är United Power Organization anmälda till talangtävlingen och de SKA vinna!

Evil är en fristående fortsättning på boken Cosmo (som handlar om en fotbollsspelande kille i Evils klass). Evil  handlar mycket om musik och om att spela i band, men också om skilda föräldrar, flytt, vänskap och kärlek. Evil är en kaxig och sprallig tjej som vågar stå för vad hon tycker och tänker. Boken är rolig och jag blev glad av att läsa om när Evil och hennes United Power Organization spelar låten Young Punks på talangtävlingen :)

Passar från 12 år.

9789198178562

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar