tisdag 23 maj 2017

Svante, smartast i stallet av Pia Hagmar

Hejsan! Svante här. Egentligen heter jag Svante Roy, men ingen brukar kalla mig det. Jag är en shetlandsponny och är 37 år gammal. Det är väldigt gammalt för att vara häst. Snygg är jag också. Och smart. Om jag får säga det själv. Men jag är ganska trött. Nu för tiden vill jag helst bara göra som jag själv vill. Jag vill gärna bara slappa. När Greta, människan som äger mig, kommer med träns och sadel och vill att barnen ska få rida på mig, vill jag egentligen springa ifrån henne. Men det är ju så jobbigt att springa. Och ofta lockar hon med en morot och det är det bästa jag vet.

Idag kom det två barn till hagen tillsammans med Greta. Flickan var typ 7 år och hette Kajsa. Lillebror Kevin var kanske två år yngre. Kevin verkade förstå att jag helst ville bli kliad bakom örat och äta morötter, men Kajsa bara tjatade och skrek att hon ville galoppera och att jag var lat. Så till slut fick jag nog, lade mig ned och spelade död. Det funkade :)

Svante, smartast i stallet bygger enligt författaren på en verklig häst som bor i hennes stall. Han verkar vara en mysig och lite lurig häst som gör lite som han vill. Det är roligt att läsa berättelsen utifrån Svantes perspektiv. Att man kanske inte vill att någon drar åt en sadel hårt runt ens mage och tvingar en att springa tusen varv runt gårdsplanen när man är gammal och lite trött.

Boken är lättläst och passar alla hästälskare från 6 år och uppåt.

9789132178658

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar