tisdag 23 maj 2017

Kungadottern; Sagan om Turid, del 1 av: Elisabeth Östnäs



 
Hej, jag heter Maja och jag fyller snart tretton år. På min skola får vi praoa i tre dagar och jag har valt att praoa på biblioteket. När jag hörde talats om denna bloggen blev jag jättesugen att göra ett inlägg. Jag blev mycket inspirerad och jag planerar att göra en egen blogg där jag rekommenderar böcker som jag gillar och som är anpassande för alla åldrar och nivåer.

Jag hoppas att ni gillar min tolkning av boken!

Denna boken handlar om den modiga tjejen Turid som måste gå igenom en hård period i byn där hon bor. Skörden är dålig och hon gör allt för att alla i byn ska klara sig. Hennes bror Njord är smal och sjuk och Turid vet att han inte kommer att klara det längre. Turids mamma dog innan hon hann minnas henne och Turid vet inte ens hur hon såg ut. Nu bor hon med sin låtsasmamma, far och hennes halvbror Njord i en liten by. 

Turids far som är kungen över byn börjar bli gammal och hon vet att hon måste gifta sig och ta över makten i byn. Sigrid som är hennes fostermor vill att hon ska bli en völva, ett annat ord för språkkvinna men Turid vill vara fri. Det är så mycket hon vill hinna göra i sitt liv. Hon vill lära sig att läsa, skriva, resa och leka med kompisen Sten som döljer en hemsk hemlighet för henne.

Jag tycker att boken var jättespännande och beskrivningarna på karaktärerna var väldigt tydliga, man fick mycket bilder i huvudet av hur det kan tänkas vara att leva under vikingatiden.

Även om det är flera tusen år mellan Turid och mig känner jag igen mig ganska tydligt i många av hennes funderingar och problem. Jag rekommenderar denna boken starkt till bokslukare som gillar spänning men också allvar och historia. Det är nästan som att få en historielektion utan att ens veta det.

Jag tycker att det är mycket enklare att anerlysera vikingatiden efter jag har läst denna boken. Man lär sig att de faktiskt hade känslor, drömmar och funderingar. Det hade jag aldrig trott annars.

Denna boken rekommenderar jag till trettonåringar och uppåt, den är inte passande för sjuåringar då språket och en vissa beskrivningar kan vara svåra för den åldern.
Detta är en av de bästa böckerna som jag har läst!


9789150221916


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar