måndag 7 juni 2010

Baksidans hemliga hjältar av Peter Arrhenius

Ibland är det skönt med böcker där man redan från sida ett känner att man kommer att gilla boken. Baksidans hemliga hjältar av Peter Arrhenius gav mig den känslan.

Robins föräldrar har nyligen skilt sig och han har flyttat från radhusområdet, kallat Framsidan, till lägenhet i det område som kallas Baksidan. Efter att i tio år haft eget rum ska han nu dela rum med sin rätt enerverande lillasyster Frida. Pappan gör som föräldrar ofta gör i en situation som denna, försöker övertyga Robin om att det kan finnas positiva saker med de stora förändringar familjen just genomlider, t.ex. utsikten från tionde våningen…

Robin är inte så lättflirtad och han ger sig i stället ut på upptäcktsfärd i omgivningarna. Ganska snart blir han kompis med Farzad och Izzy som gömmer sig från världen och just bildat en klubb, en klubb för dem som tycker att världen suger. Perfekt, tycker Robin. Han blir omgående klubbens tredje medlem och med visdomsorden "Ingen kan göra allt, men alla kan göra något" som klubbens devis ger de tre sig ut för att rädda världen. Men trots stora ambitioner och goda tankar kan det vara svårt att göra det rätta. Två ”goda gärningar” hinner klubben med men det ska dröja ända till sista sidorna, och många turer däremellan, innan uppdragen kan anses slutförda på ett tillfredsställande sätt.

Arrhenius säger på Rabén & Sjögrens hemsida att han var "sugen på att skriva något fartigt, spännande och i bästa fall roligt" Och det har han lyckats med, det här är humor som jag gillar. FFGG, Föreningen för goda gärningar, återkommer redan i september i en ny bok: Flytt är flytt och kommer aldrig igen. Den ser jag fram emot!



Jag gillade även Peter Arrhenius bok Aldrig som de andra som dock är en helt annan typ av bok.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att boken suger!!!
    /A och E

    SvaraRadera
  2. Nu blev jag nyfiken! Varför tycker du/ni att den suger? Hälsningar Lillemor

    SvaraRadera