torsdag 11 mars 2010

Isdraken av Mikael Engström

Det finns en del böcker som stannar kvar länge, länge inom en. För mig är Isdraken av Mikael Engström en sådan bok. Boken handlar om Mik, en kille i 12-årsåldern som på grund av pappans alkoholmissbruk inte längre kan bo kvar hemma. Till att börja med får han flytta till sin faster som bor i ”Islandet”, i en liten håla långt upp i norr. Där är livet på många sätt raka motsatsen till det liv Mik har levt i Stockholm. Sakta, sakta finner han sig till rätta, hos faster Lena och i skolan som har sammanlagt tretton elever. Där finns Pi som lär Mik både rensa fisk och simma och som ställer upp när problemen hinner ifatt Mik. För det gör de. Miks tillvaro riskerar att återigen raseras och då återstår bara en enda sak, att rymma.Den här boken har allt som hör livet till. Kärlek och hat. Mod och rädsla. Vänner och fiender. Sorg och glädje. Och mitt uppe i allt elände även en hel del humor. Om jag vore filmproducent skulle jag göra en film på den här boken. Den skulle bli sååå bra!

Boken passar för dig som är 11-12 år och äldre.

Mikael Engström är på gång med en ny bok, Ika och Ibsen : Onda ögat, den här gången för lite yngre barn. Än en gång tycks de vuxnas handlingar få ödesdigra konsekvenser för barnen, men boken verkar också riktigt rolig.

4 kommentarer:

  1. Mm, Isdraken lämnar spår i läsaren. Gör filmen! Gör det! :-)

    SvaraRadera
  2. Den väntar jag också på, med spänning! Har stora förväntningar, hoppas de infrias!

    SvaraRadera
  3. Jag kan glädja dig med att den här boken faktiskt är på väg att bli film. Jag hittade din blogartikel för att jag sökte på "isdraken", då jag ska vara med och tillverka filmen uppe i Luleå.

    SvaraRadera