söndag 28 oktober 2018

Kärleksdrycken av Jonna Björnstjerna

"En dag står han bara där i klassrummet. I vårt tråkigt gamla klassrum, som plötsligt blir den mest spännande platsen på hela jorden. Luke heter han. Bara namnet är så fint. När jag tänker efter så är det nog det finaste namnet jag någonsin hört. Och han, Luke, är det finaste jag sett. Mörkt lockigt hår som jag ÄLSKAR, varma bruna ögon, och smilgropar som får det att pirra i hela kroppen på mig när han ler." (s. 5)

Poppy är såld på den nya killen. Något finare finns inte! Bästa kompisen Joy verkar också gilla honom. Men Joy är så blyg så hon kommer aldrig våga göra något åt det, tänker Poppy, som börjar skriva en fin fråga chansen-lapp redan Lukes första dag i skolan.  Dagen efter ger Poppy nervöst Luke den svettiga lappen. Hoppas han säger ja!

Men när Poppy frågar om han har bestämt sig, så svarar Luke nej och säger att han gillar tjejer som Joy. Han visar upp ett papper för Poppy: "Och titta vad hon lämnade i min bänk - en jättegullig serie om allt kul vi skulle kunna göra ihop om vi var tillsammans! Visst är hon bra på att rita? Du kan väl hälsa henne att jag jättegärna vill vara tillsammans med henne?" (s. 31) Poppy fattar ingenting. Joy brukar aldrig våga göra sådant. Och hur kunde hon välja att fråga chans på Luke, honom ville ju Poppy ha? Vilken svikare till bästis!

Ledsen och sviken går Poppy till kyrkogården, hon klarar inte av att se turturduvorna Luke och Joy!På kyrkogården träffar hon en konstig gammal tant som svamlar om att hon äntligen ska få mannen hon har varit olycklig kär i sedan hon var ung. Hon har experimenterat med en magisk kärleksdryck och äntligen fått till den rätt, det ska bara tillsättas svett och hårstrån också. Drycken gör den som dricker den evigt förälskad i avsändaren. Tyvärr hann tantens älskade dö, men hon ska ändå testa, kanske det kan funka trots allt! Tanten verkar ju helknäpp tänker Poppy, men är ändå nyfiken på kärleksdrycken. Tänk om den funkar, då kan hon ju få Luke att bli kär i henne! Hon tar flaskan och springer därifrån.

Kärleksdrycken är en rolig och mysig bok om kärlek och vänskap och passar från 9 år och uppåt.

 9789187033919

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar