måndag 11 mars 2013

Den mycket hungriga larven av Eric Carle

Äntligen! Äntligen har det kommit ut en nyutgåva av den genialiska bilderboken "Den mycket hungriga larven"! Boken som jag så väl kommer ihåg från min egen barndom, den kom ut redan 1969 och kom på svenska 1972. Kommer du också ihåg den?

Boken börjar med ett ägg som kläcks och en larv vandrar ut i världen. Ute i världen är det enda som intresserar honom mat, mat och mat. Han äter sig igenom diverse frukter som man får följa hålen genom, men han blir aldrig mätt! Då äter han sig igenom massor av annan god mat, men är fortfarande inte mätt. Slutligen äter han sig igenom ett vackert grönt blad, och då, äntligen är han nöjd och har blivit en stor och fet larv....Hur det slutar får ni räkna ut själv, men bilderna och frukterna är underbara och jag kommer ihåg hur sugen jag blev på att smaka på dem som barn. Hur fantastiskt är det inte för ett barn (och en vuxen) att få följa hålen som larven ätit sig igenom?

Jag måste erkänna att vi har haft ett gammalt exemplar här på Varbergs bibliotek, som jag ofta tittat i och inte ställt i bilderbokstrågen, utan varligt placerat bland kapitelböckerna, enbart för att bevara boken i bättre skick! Nu har vi köpt in nya exemplar, så låna och läs och låt er förföras av nostalgin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar