onsdag 13 oktober 2010

Spårhunden 2010: VM-sommar av Magnus Ljunggren

Från och med i år delar Svenska Deckarakademin ut Spårhunden till årets bästa barn- och ungdomsdeckare. Vann i år gjorde Magnus Ljunggren med VM-sommar. Priset firades med semlor till Ture Sventons ära!







Jag har inte läst VM-sommar men jag är väldigt förtjust i Ljunggrens serie Riddarskolan. Kompisarna Egon, Fiona och Urban går i riddarskola och de är tre mer eller mindre modiga barn som utmanar både vuxenvärlden, drakar och spöket Hemska Harald. Lättlästa, roliga och väldigt charmiga böcker som passar både för nybörjarläsaren och för högläsning.




Jag gillar även hans bok Hämnden som utspelar sig på istiden och handlar om Björnfrö som tillsammans med sex andra ungdomar ska utföra ett mandomsprov.

Så utifrån Ljunggrens andra böcker kan jag mycket väl tänka mig att VM-sommar är väl värd sitt pris!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar