onsdag 29 september 2010

Elsa & Julia av Eva Lindell och Bernard Huguet












Det har kommit en ny serie lättlästa böcker som heter Elsa & Julia.Hitintills har det kommit två delar, Sova nästan hela natten samt En vecka utan Julia, som skildrar vardagliga händelser i kompisarna Elsa och Julias liv. Hur ska det gå i skolan när bästa kompisen åker bort en vecka? Hur klarar man av att sova borta?

Böckerna vänder sig till barn som nyligen lärt sig läsa. Textmässigt är det ingen större skillnad mot andra böcker för nybörjarläsare men bildmässigt känns böckerna nyskapande, i synnerhet färgmässigt. Illustrationerna av Bernard Huguet går i dova, mättade färger på matt papper, långt ifrån det glättiga, färgsprakande jag ser när jag riktar blicken mot hyllan med lättlästa böcker. Min första reaktion är inte övervägande postiv, men elevernas nyfikna intresse för böckerna får mig att tänka om. Även barn behöver överraskas, av text och bild, och överraskade blev dom uppenbarligen (och även jag) av Lindell och Huguets böcker. Så jag ser fram emot att se mer av deras samarbete.

2 kommentarer:

  1. Hej Lillemor!

    SÅ roligt att få läsa om dina (och barnens!) reaktioner på böckerna! Vad var det som gjorde att din första reaktion inte var övervägande positiv?

    Undrar en nyfiken Eva Lindell

    SvaraRadera
  2. Hej Eva!
    Det var nog först och främst färgerna/illustrationerna som gjorde mig lite avvaktande. Men nu ser jag dem som en av böckernas tillgångar - just för överraskningseffekten/att de skiljer sig från så många andra böcker för yngre barn.
    Hälsningar
    Lillemor

    SvaraRadera