tisdag 14 december 2010

Berättelsen om Matt Surrington

För ett tag sedan skrev jag om min upplevda brist på roliga mellanåldersböcker. Nu har jag läst en ganska rolig bok, av samma författare som förekom i det inlägget, nämligen Andy Stanton.

Stantons Berättelsen om Matt Surrington lockar fram ett och annat leende och jag känner på mig att i synnerhet killar på så där 8-9 år kommer att gilla historien om Matt. Han är en helt normal 10-årig pojke - förutom att han kan förvandla sig till en fluga. Inte vid första, andra eller ens tredje försöket, men när det verkligen gäller liv eller död, då sker förvandlingen sekundsnabbt! I ett utsatt läge, inlåst i en källare av två grymma tjuvar, tillsammans med ärkefienden Ananas Johnson, ja då kommer Matts förmåga väl till pass. Slutet gott allting gott - tjuvarna i finkan och Matt får en vän! Trivsam och stärkande läsning för dem som känner sig utanför.

Boken är utgiven av Argasso förlag och känns som en ganska typisk Argassobok i genren "roliga böcker med ett stänk av Roald Dahl".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar