tisdag 18 december 2018

Zero betyder noll (som i nolla) av Malin Lundgren

"Jag får vara med. Tror jag. Jag vet bara inte om jag vill. Men jag säger ingenting högt.
Är man officiellt med i leken om man går runt på skolgården ensam medan de två andra som är med sitter tillsammans och fnittrar och leker med instagrambilder i ett träd?" (63)

Penny håller sig för sig själv. Hon har hittat ett perfekt ställe att tillbringa rasterna, där ingen hittar henne, där hon får vara ifred - vid containern på skolgården. Iris, Bianca och Greta lägger ut instagrambilder och tävlar om vem som får mest likes. Penny har inte instagram ännu, utan brukar leta upp kontona på nätet. Iris får många likes. Edith i parallellklassen pockar på Pennys uppmärksamhet, men Penny stöter bort vänskapen. Henne vill man ju inte förknippas med - Edith som får gliringar om sina kläder och väska trots att allt hennes är finare och nyare än exempelvis Pennys. Tjejerna säger att Ediths kläder ser ut som loppisfynd fastän att de är jättefina.

Varför blir en person utvald att bli hackad på och en annan bortglömd? Hur passar man in i en grupp man inte valt, hur hittar man sig själv? Vill man vara den man är eller den andra vill att man ska vara? Och när en vänlig hand äntligen sträcks ut mot en, varför tar man inte bara den då?

Zero betyder noll (som i nolla) är en bok om vänskap och om att hitta sig själv. Boken väcker många funderingar och kan därför passa som högläsningsbok i en klass. Läser du den själv pasar den från 11 år.

9789175778730

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar