måndag 24 januari 2011

Gungbrädan av Timo Parvela

Gungbrädan av Timo Parvela är en bok som jag inte riktigt vet vad jag tycker om. Jag gillar bilderna av Virpi Talvitie, som har lite av Van Gogh över sig, men texten är lite för högtravande och sentimental för att riktigt passa mig. Men jag kan tänka mig att boken skulle kunna passa bra när en skola t.ex. ska ha Likabehandlingsdag, då den handlar om utanförskap och fördomar på ett mycket fantasifullt sätt.

Den lilla björnen Pi sitter ensam i ena änden av en gungbräda och väntar på att någon ska komma och gunga med honom, samtidigt som han är lite rädd för att någon faktiskt ska göra just det. Han ger sig i väg ut i världen och möter diverse fantasifulla figurer som lär honom ett och annat om gungandets ädla konst och andra livsvisdomar. Boken belönades med Finlandia Junior Prize 2006.


Nu i januari är Parvela tillbaka med en ny barnbok på svenska, Karusellen, som tar upp ett annat viktigt ämne - vikten av att barn får tid med sina föräldrar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar