lördag 18 juni 2016

Nivå 13 av K.G. Johansson

Nivå 13 handlar om en kille som heter Jim. I dataspelets värld är han den obesegrade hjälten som klarar allt. Men verklighetens Jim är inte densamme. I skolan blir han trakasserad och mobbad av Olle. Jim är på helspänn och på sin vakt varje dag. Därför är det en lättnad att få drömma sig bort i dataspelens värld efter skolans slut. Det nya favoritspelet heter OdyZeus och är baserat på de grekiska gudasagorna.

Lyckan är total när spelhallen har fått in en ny, ännu häftigare variant av OdyZeus. Man spelar spelet i virtual reality: man lägger sig ner i en låda, som påminner om en likkista, och när locket stängs är man i Odysséen och kämpar mot cyklopen Polyfermos och häxan Kirke. Så coolt! Efter spelets slut kan man ligga kvar i lådan och svara på frågor om hur man upplevde spelet och vad man tyckte, och Jim svarar gärna. Spelet var så spännande! Nu måste han hem och hämta mer pengar så han kan spela mer!

Några dagar senare står det en stor lastbil utanför Jims hus när han kommer hem från skolan. En kille gratulerar honom och berättar att Jim är den tredje bäste OdyZeus-spelaren i Sverige, och därför utvald att få ett eget spel. Ett filmteam filmar i hans rum, i hans hem och till och med i hans skola. Jim och hans mamma och klasskompisar blir intervjuade. Jim tycker att det är roligt med all uppmärksamhet så klart, och alla är snälla mot honom - till och med Olle.

Hans nya OdyZeus-spel är lite annorlunda än det i spelhallen. Men det mesta är sig likt och Jim avancerar snabbt uppåt i nivåerna. Han glömmer bort tid och läxor och spelar till sent på kvällarna, kliver ur lådan och sover oroliga drömmar. En morgon när han vaknar och går till skolan är något förändrat. Allt går liksom för enkelt. Han brukar alltid vara sämst på fotboll, idag skjuter han det avgörande målet. Olle dunkar honom vänskapligt i ryggen och är snäll. Sedan spårar verkligheten ur på riktigt och Jim börjar inse att han kanske inte är i verkligheten, utan är kvar i spelet på något konstigt sätt. Frågan är bara hur man tar sig ut? För dagen började väldigt bra, men nu börjar allt kännas hotfullt och obehagligt......

Det finns inte så många böcker om dataspel. Konstigt egentligen, eftersom så många spelar dataspel borde det vara ett tacksamt ämne att skriva om. Därför var det kul att läsa Nivå 13. Den var spännande och en riktig bladvändare, man ville bara läsa och läsa för att se hur det skulle gå.  Del 2 har nyligen kommit, den heter Nivå 1.000 och är en fristående fortsättning på Nivå 13. Den har jag ställt mig i kö på!

ISBN: 9789186081966

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar