tisdag 26 juni 2012

Utan djur så dör jag! av Siri Spont

Under pseudonymen Siri Spont skriver Titti Persson barnböcker. Hon berättar i DN att hon numera tycker att hennes tidigare böcker är för komplicerade och att hon under namnet Siri Spont vill ”skriva bladvändare utan att vara simpel”. Och nog lyckas hon med det i boken Utan djur så dör jag! Och det är jag inte ensam om att tycka. Titti Persson berättar att hennes läsare, flickor mestadels skulle jag tro, mejlar glada smileys och talar om att de läst boken fem gånger i rad.

Utan djur så dör jag! är första delen i en trilogi om 11-åriga Tilda som bor på landet och älskar djur. Det är en bok med en befriande avsaknad av skilda föräldrar, nersupna morsor och frånvarande farsor. Visserligen är det många barns vardag, men ibland kan det vara skönt att läsa om någon som har det ganska ok. Det finns svarta stunder även i Tildas vardag, hunden är gammal och sjuk, bästa kompisen sviker och storasyster Moa är så där odräglig som bara storasystrar kan vara - fast ibland också alldeles underbart förstående. Men det är också kompisskap, närvarande, trygga föräldrar och en hel drös med djur som Tilda älskar. Helt enkelt en helmysig bok om hur livet kan och bör vara, jobbigt ibland men för det mesta ganska bra. Jonna Björnstjerna har gjort de roliga illustrationerna som inleder varje kapitel, under paroller som t.ex. Tre saker som alltid finns med i hästböcker och som är ren lögn och Åtta saker som skulle göra mitt liv typ perfekt.

Även del två finns nu att läsa. Bara jag vågar heter den och är säkert lika bra!

3 kommentarer:

  1. Har du läst böckerna om Popcornmannen Poppe?

    VÄLKOMMEN!
    Charlotta

    SvaraRadera
  2. Vilken av dem är vilken? På bilden alltså? :)
    Vi har del2 hemma och min dotter undrade, men jag vet inte.

    SvaraRadera
  3. Boktjuven: Menar du tjejerna på bilden?

    SvaraRadera